مد و فشن

مت گالا ۲۰۱۹؛ فرصتی برای نمایش لباس‌های عجیب

احتمالاً لباس‌های مراسم سالانه موسوم به مت‌گالا را دیده باشید؛ مثلا لباس نیمه برهنه و تمام توری بیانسه در مراسم سال ۲۰۱۵، لباس زرد ریانا با دنباله چندین متری در مراسم همین سال با موضوع هنر چین، لباس سیندرلایی کلیر دینز در مراسم سال ۲۰۱۶ با موضوع مُد در عصر تکنولوژی که به خاطر استفاده از فیبر نوری در بافت پارچه، در تاریکی می‌درخشید، یا تقریبا همه لباس‌های سال قبل مت گالا با موضوع «اندام آسمانی: مُد و تخیل کاتولیک».

لباس‌های مذکور چند ویژگی مشترک دارند از جمله اینکه برای ما جدید، غیرعادی و تا حدودی غیرقابل درک هستند، با توجه به موضوع امسال با عنوان «کَمپ یادداشت‌هایی درباره مُد» و ایده کمپ در هنر و مُد و تفسیرهای متفاوت و جذابی که مهمانان از آن خواهند داشت احتمالا مراسم امسال به یکی از اغراق‌آمیز ترین، غیرقابل پیش‌بینی‌‌ترین و البته عجیب‌ترین مراسم این سال ها تبدیل خواهد شد.

مراسم مت‌گالا دقیقا جایی است که از مهمانان انتظار می رود (البته اجباری وجود ندارد) با توجه به موضوع آن سال، لباس‌های جسورانه و فراتر از مُد روز پپوشند و حتی گاهی مُد جدیدی را خلق کنند. بنابراین فرش قرمز مت‌گالا از این لحاظ با سایر مراسم فرش قرمز متفاوت است هرچند که این مراسم تنها به فرش قرمز و مهمانی محدود نیست اما نمی‌توان انکار کرد از پربیننده‌ترین بخش‌های این رویداد است.

موسسه لباس (costume) متروپولیتن نیویورک (به اختصار MET) با داشتن حدود ۴۵ هزار اثر از قرن هفدهم تا به امروز، مجموعه عظیمی از آثار مربوط مُد و لباس را در اختیار دارد. این موسسه سال ۱۹۴۵با هدف جمع‌آوری و حفظ لباس‌های تاریخی تاسیس شد، اما امروز به قول اَندرو بولتون برگزارکننده نمایشگاه‌های این موزه، موسسه دیگر نه تنها لباس‌های تاریخی بلکه لباس‌های متفاوت از مجموعه‌های طراحان لباس از گذشته تا امروز را نیز جمع‌آوری می‌کند و امروز موسسه لباس موزه متروپولیتن بیشتر یک موسسه مُد است تا صرفا موزه‌ای برای لباس‌های تاریخی.

اهمیت مراسم مت‌گالا

از همان بدو تاسیس، النور لمبرت روزنامه‌نگار مُد و از مدیران این مجموعه تصمیم می‌گیرد هر سال مراسمی برای جمع‌آوری پول برای انجام هزینه‌های این موزه برگزار کند، بعد از مراسم مت‌گالا که نخستین دوشنبه ماه مِه هر سال (امسال، ششم مه) برگزار می شود نمایشگاهی با لباس‌ها و اشیای تزیینی مرتبط با موضوع مهمانی در موزه برگزار می‌شود. علاوه بر مبالغی که در طول مهمانی جمع می‌شود، این مراسم درآمد بزرگی از فروش بلیط دارد، اگر افراد جز لیست مهمانان که توسط شخص آنا وینتور سردبیر مجله وُگ آمریکا انتخاب می‌شوند نباشند با پرداخت ۳۰ هزار دلار می‌توانند بلیط شرکت در مراسم را تهیه کنند. مراسم سالانه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نفر مهمان دارد و تنها در یک شب مبالغ زیادی برای موزه جمع‌آوری می‌شود. محبوبیت این مراسم در سال‌های اخیر بیشتر هم شده و باعث شده تا خود نمایشگاه هم به یکی از پربیننده‌ترین و سودآورترین رویدادهای هنری دنیا تبدیل شود، نمایشگاه سال قبل با موضوع «اندام آسمانی: مُد و تخیل کاتولیک» طبق آماری، تقریبا یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته که پربیننده ترین نمایشگاه هنری سال ۲۰۱۸ بود.

اَندرو بولتون در مصاحبه‌ای با شبکه مُد M2M درباره هدف برگزاری این نمایشگاه و موزه این‌طور می‌گوید: «در موسسه لباس می‌خواهیم به روش‌های جدیدی برای نمایشِ مُد دست پیدا کنیم تا مخاطبان به گونه‌ای متفاوت به مُد نگاه کنند و به آن فکر کنند.… زیبایی مُد در این است که شما خود را در آن تصور می‌کنید، می‌توانید امیال و ترس‌های خود را در پارچه‌ها به نمایش بگذارید و این به شما نوعی حس رهایی می‌دهد… مُد از مهم‌ترین هنرهاست برای اینکه بازتابی از مفاهیم بسیار پیچیده درباره جنس (Gender) جنسیت (Sexuality) و هویت است،… زیبایی مدام در حال تغییر است و ما در این سال‌ها در نمایشگاه‌های مختلف سعی کردیم این اقسام زیبایی را از نگاه طراحان مختلف به نمایش بگذاریم… برخی منتقدین به دلیل «کوتاه مدت بودنِ مُد آن‌را نوعی هنر نمی‌دانند اما به نظر من این یکی از دلایل قدرت مُد است، گاهی نمایشگاه‌های مُد موزه متروپولیتن ریشه در گذشته دارند، ما مفاهیمی را در گذشته انتخاب می‌کنیم که با مسائل معاصر ارتباط دارند یا بهتر بگویم با موضوعات انتخابی، حتی سعی می‌کنیم تِرِندهای فرهنگی را پیش بینی کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفده =